PENDAHULUAN
- Gotong-royong telah menjadi amalan turun-temurun masyarakat Melayu.
- Kehidupan mereka tidak dapat lari daripada semangat tolong-menolong, sandar-menyandar ibarat berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.
- Namun sayang seribu kali sayang, kini amalan gotong-royong semakin dilupakan terutamanya dalam kalangan pelajar.
- Pelbagai langkah yang boleh dilaksanakan bagi menggalakkan amalan gotong-royong dalam kalangan pelajar.
- Ibu bapa sewajarnya menanamkan amalan gotong-royong kepada anak-anak sejak di dalam buaian lagi.
- Ibu bapa juga mestilah lebih mempamerkan teladan yang baik terhadap anak-anak mereka.
- Anggota keluarga juga perlu memainkan peranan menggalakkan anak-anak mendekatkan diri dengan aktiviti gotong-royong.
- Guru-guru di samping tugas hakiki mendidik anak bangsa, seharusnya sentiasa memberikan nasihat dan tunjuk ajar tentang kelebihan gotong-royong.
- Kementerian Pelajaran melalui pihak sekolah mestilah memperbanyak aktiviti yang mendorong pelajar menjalankan aktiviti gotong-royong.
- Masyarakat sekeliling sentiasa menyokong segala program yang diatur untuk tujuan tersebut di samping menjadi cerminan kepada golongan pelajar.
- Peranan media massa menyebarkan maklumat tentang kepentingan gotong-royong kepada golongan pelajar melalui kempen-kempen yang berkesan.
- Golongan pelajar juga perlu sedar betapa berfaedahnya amalan gotong-royong ini jika sentiasa diutamakan.
- Golongan pendakwah boleh membantu menyemaikan amalan ini dalam kalangan pelajar.
- Kesimpulannya, semua pihak perlu lebih komited menyemaikan amalan gotong-royong dalam kalangan pelajar agar amalan yang mulia ini terus hidup dalam kalangan pelajar.